Jhnnsclvn's blog

Fraud, forgery, nepotism, abuse at a Hungarian University

After Easter (Húsvét után)

Posted by jhnnsclvn - április 11, 2023

Szerző: Szeretlek Magyarország

„Nincs értelme azoknak a kijelentéseknek, hogy a kereszténység valami »magyar« dolog. A nemzeti értékrend szakralizálása ugyanígy értelmetlen és káros. Még akkor is, ha ebbe a hibába nemzetünk nagyjai közül is sokan beleestek és fontos szimbólumaink között is akad szép számmal olyan, ami ezt torz és hibás szemléletet képviseli” – nyilatkozta Fabiny Tamás evangélikus püspök.

„Ide kívánkozik a néhai miniszterelnök, Antall József gondolata, miszerint Magyarországon az is keresztény, aki ateista. Arra gondolhatott, hogy a kereszténységnek van egy kulturális vonulata, a bibliai örökség egy alapszinten művelt ember gondolkodására fontos hatással van Magyarországon. Nekem ma már azért vannak kétségeim, ha például rákérdezek valakinél, hogy ki volt Luther Márton, lehet, hogy Martin Luther Kingre fog gondolni. De az kétségtelen, hogy csodálatos irodalmunkat, Adyt, József Attilát vagy épp Esterházyt sem lehet a Biblia nélkül érteni, értelmezni. Azt gondolom, Magyarország nem keresztény ország, de Magyarországon vannak keresztények. És ugyanezt tartom igaznak Európára nézve is. Hogy mekkora a keresztények részaránya, nehéz megmondani. A népszámlálás adatai támpontot jelenthetnek, de a téma összetettebb annál, mint amit a statisztika érzékeltetni tud. Fontosabb és nehezen megválaszolható kérdés, hogy azok, akik kereszténynek vallják magukat, valójában azok-e: csak látszatkeresztények, akik alibiből, érdekből állnak be, vagy valóban hitvallók-e.”

A püspök azt mondta, hogy a kereszténydemokrata szellemiség nagyon fontos politikai hagyomány Európában, amely nélkül az Európai Unió sem jöhetett volna létre, és ami Németországban, Franciaországban, Skandináviában igen erős és meghatározó volt. Szerinte

„a probléma nem a kereszténydemokráciával van, hanem a politikai kereszténységgel. Azzal, amikor valaki a kereszténységre hivatkozva, azt felhasználva fogalmaz meg politikai üzeneteket. Vagy amikor valaki a szószékről prédikálva pártpolitikai üzeneteket fogalmaz meg. Ez számomra elfogadhatatlan.”

Fabiny úgy látja, hogy „társadalmi kérdésekben persze meg lehet és meg is kell szólalni, ezek közé tartozik aktuálisan a menekültek helyzete, az elesettek segítése, a drog és alkoholprobléma és még lehetne sorolni. Tágabb értelemben ezt is lehet politizálásnak tekinteni, de ez nem pártpolitizálás. De ugyanígy, a politikai pulpituson sincs helye a Bibliával való példálódzásnak. Örvendetes, ha egy párt a Tízparancsolatra építi politikai programját, de azt is figyelembe kellene vennie, hogy Mózes kőtáblája csak a hívő emberek számára parancsértékű.

Ugyanakkor egy magát kereszténynek valló politikusnak még inkább tilos a lopás, a sikkasztás, feleségének megcsalása, mint a többieknek.”

Később azt mondja: „Elég jól fel lehet ismerni azokat, akik csak érdekből viselnek keresztény mázat”.

Tanácsot is ad azzal kapcsolatban, hogy mit lehetne tenni a kormány retorikájában sűrűn előforduló panasszal, hogy a magyarok nem kapják meg a nekik kijáró tiszteletet Európában, hogy érthetnénk meg mi jobban Európát.

„Európa megértése magyar aspektusból nem egyszerű sajátos izoláltságunk miatt, ami talán a nyelvünknek köszönhető. De a falakat lebontani a mi dolgunk. Meggyőződésem, hogy jobban kellene az európaisággal közösséget vállalni, ezért pedig egyénileg is tehetünk. Ha van módunk utazni, keressük, éljük át, tegyünk magunkévá az európai kultúrát, annak emelkedettségét, igényességét és engedjük, hogy mindez a gondolkodásunkra, viselkedésünkre is hasson! Ez az útja annak, hogy végre levetkőzzük a kisebbrendűségi érzésünkből, frusztráltságunkból fakadó pökhendiséget. És ha mi – egyéni és közösségi szinten egyaránt – nagyvonalúak, nyitottak és jó modorúak vagyunk, akkor talán nagyobb sikerrel értetjük meg magunkat is.”

Megkérdezték arról is, az állam valóban befolyásolni akarja-e az egyházakat különböző források és támogatások nagyvonalú biztosításával?

„Csak a magam, illetve az evangélikus egyház nevében tudok nyilatkozni. Befolyásolási szándék lehet, hogy van, de nekünk ebben nem kell partnernek lenni. Köztudott, hogy kész vagyok nyíltan megfogalmazni kritikáimat, mint ahogy egyetértésemet is. Azt például örömtelinek tartom, hogy a kormány számára fontos a család vagy épen a nemzetpolitikai, és e téren is együtt kíván működni az egyházakkal. Ugyanakkor zavar, ha úgy születnek döntések elvileg az érdekünkben, hogy arról előzetesen meg sem kérdeznek minket. Ilyen volt az iskolai hitoktatás kötelezővé tétele: a kormány jó szándékát nem kérdőjelezem meg, de az intézkedés nem használt a templomi közösségeinknek, ahová ezáltal kevesebb fiatal jár. De szintén vállaltam a kormány álláspontjától igencsak eltérő véleményem menekültügyben, vagy a tanárok helyzetével kapcsolatban.”

Arra a felvetésre, hogy büntetik-e emiatt az evangélikus egyházat, Fabiny azt mondta:

„A normatív támogatást, illetve a szociális, oktatási és egyéb tevékenységeink után járó forrásokat mindig maradéktalanul megkapjuk. Rend szerint sikerrel veszünk részt pályázatokon is, például a Magyar falu program keretében, tehát ilyesfajta hátrányos megkülönböztetést nem szenvedünk el. Akkor tapasztalok furcsaságokat, amikor év végén az egyházi beruházásokra nyújtott egyedi támogatások listáját tekintem át. Látok kivételezetteket, mi finoman szólva nem vagyunk közöttünk. Mind a kormányhoz, mind az egyházakhoz az volna méltó, hogy a közjó érdekében végzett együttműködés transzparens legyen. Amennyiben így kapunk támogatást pontosan kidolgozott és a közösség javát szolgáló projektekre, azokat jó lelkiismerettel elfogadjuk, és természetesen mindennel pontosan elszámolunk.”

Arra a kérdésre, hogy azt mondják, az evangélikus egyház ellenzéki, kapott-e kritikáiért kritikát, a püspök így válaszolt:

„Nyíltan alig. Inkább hátulról, olykor az egyházon belülről.

Néhányan amiatt aggódtak, hogy a megszólalásaim miatt büntetésből forrásoktól eshetünk el. Én erre némi iróniával úgy válaszoltam: »csak nem gondoljátok, hogy az egyháznak járó forrásokat megvágja egy kereszténydemokrata kormány csak azért, mert felhívom a figyelmet a bajokra?«

Fontosnak tartom, hogy ne az határozza meg a kritikus szemléletet, hogy kapok-e büntetést érte, vagy sem. Követjük jézusi tanítását, ami arról szól, hogy a vagyon gyűjtésére helyett inkább az igazságot kell keresni. Luther ezt úgy fogalmazta meg, hogy a kereszt teológusa szemben áll a dicsőség teológusával. Előbbi Krisztus mellett akar maradni, nagyobb távlatokban gondolkodik, utóbbi pedig az e világi dicsőséget keresi.

Ami pedig az ellenzékiséget illeti, hadd idéztek fel egy történetet: még a 2010-es kormányváltás előtt egy riporter ki akarta ugrasztani a nyulat a bokorból, azt akarta tudni, hogy szerintem kire „kell” szavazni. Azt válaszoltam, a saját értékrendem alapján hozok döntést és erre biztatok mindenkit, illetve hogy az egyháznak kritikusan, de szolidárisan kell állnia a mindenkori kormányzathoz. Ezzel együtt pedig várom, hogy egy polgári kormány kritikusa legyek. Most is ezt a szemléletet tartom érvényesnek.

Fabiny véleménye eltér abban is a kormánypártokétól, hogy lehet-e semlegesnek maradni az ukrán-orosz háborúban.

„Dietrich Bonhoeffer német teológus, evangélikus lelkész példája mutatja az irányt, aki a hitleri Németországban emelt szót a Harmadik Birodalom hódításai és a zsidóüldözés ellen. azt mondta, csak az énekelhet gregoriánt, aki felemeli szavát az üldözött zsidókért. Az üzenet egyértelmű: csak akkor hiteles az Istentiszteletünk, a húsvéti körmeneten való részvételünk, ha a zsarnokság ellen felemeljük szavunkat. A semlegesség hangoztatása nem ezt az értékrendet követi.”

Szerinte nem pusztán békére, hanem igazságos békére van szükség, „azt gondolom, Trianon után erre nekünk, magyaroknak különösen érzékenynek kell lennünk”.

A teljes interjú a Magyar Hangon olvasható.

20 hozzászólás to “After Easter (Húsvét után)”

  1. ipartelep said

    Az már nagy dolog, ha egy pap a legkisebb mértékben is kritikus az Egyes Számú Elkövető bűnszervezetével szemben. Tehát ez szép, dicséretes, és csak így tovább. De azért vannak még hibák. Néhány megjegyzésem lenne:
    1. Antall József természetesen sok mindent rosszul tudott, és csinált (hiszen konzervatív volt), közte ezt is. Aki ateista, az nem keresztény, a két fogalom lényegileg mond ellent egymásnak. Én pl. “világi pap” vagyok, tekintve, hogy a 7 szentség közül 4 megvan nekem (egy gyakorló (katolikus) papnak is csak 5 van, és a halála előtt, ha összejön neki, akkor 6), de mégis olyan ateista vagyok, hogy aki nálam ateistább, az festi magát. De a kereszténység az ember szempontjából elsősorban hit, és elkötelezettség, és így hiába van 4 szentségem is, egyáltalán nem vagyok keresztény.
    2. A magát kereszténynek valló, Mogyoróországot most bitorló bűnszervezet csak szavakban, propagandában keresztény. Nekem ideológiailag sok bajom van a vallásokkal, benne a kereszténységgel, de azt nem mondanám, hogy a kereszténység lényege az, hogy diktatorikus, emberellenes, és fasisztoid módon uralkodjon egy népen, úgy hogy közben köztörvényes bűnügyek megszámlálhatatlan sorát követi el. Tehát, ez a bűnbanda de facto nem keresztény.
    3. Az egyik bekezdésben már majdhogynem az internacionalizmusról beszél az atya. Ezt persze nem mondhatja ki explicite, mert abból botrány lenne ebben a szánalmas Mogyoróországban, de mindenképpen dicséretes a szövege.
    4. Azt nem tudtam, hogy az Evangélikus Egyház a nagy egyházak között inkább ellenzékinek számít. Már ugye, nyilván a maga mérsékelt, igen óvatos módján. De ha így van, akkor ez megint csak dicséretes. Mindenki jó úton jár, aki ellenzéke, sőt ellensége ennek a fidesz-bűnbandának.
    5. Az viszont tévedés, hogy az egyháznak “kritikusan, és szolidárisan” kell viszonyulnia a mindenkori kormányhoz. Csak kritikusan. Mint egyébként mindenkinek, minden társadalmi szereplőnek, hiszen a kormányt ellenőrizni kell, különben elkanászodik. (Ez a mostani, “kormánynak” csúfolt bűnszervezetre nem érvényes, ezek csak bűnözők, ezeket nem lehet ellenőrizni – az ellenőrzés egyfajta legitimálást is jelent.) Szolidaritani nem a kormánnyal kell, hanem az emberekkel.
    6. És persze, az helytelen vágy, hogy “polgári kormány” kritikusa akar lenni. A “polgári kormány” egy szitok-kifejezés, azóta, amióta ez a fasiszta bűnbanda azt kisajátította magának. Nem kell bele a “polgári” jelző. Emberi, normális, értelmes, jóakaratú, rendes kormány kell. Amely persze ma nehezen képzelhető el sajnos még baloldalról is, de hogy a rosszoldalról nem, az egészen biztos.
    7. Ebben a háborúban természetesen az ukránok mellé kell állni, Putyin, és csicskája, Orbán ellenében. És ezt nyíltan ki kell mondani, nem kell ettől félni talán egy püspöknek sem.

    • Seelsorger said

      Minden szavaddal egyetértek.

    • tudományos kutató said

      Fabiny óvatosságáról csak annyit.
      KÉT TŰZ KÖZÖTT VAN.
      1. Az egyik a kormányzat felől érkezik, ill. nem érkezik: a PÉNZ.
      Miután 2016-ben Fabiny a Lutherános Világkongresszuson elítélte a politikai kereszténységet, az egyháza alig kapott közpénzt a reformáció félévezredes jubileumának megünneplésére.
      Az áruló refik, Bogárdi és bandája fürdött a közpénzben.
      2. Saját fundamentalista gyülekezetei. Amikor volt egy nagy nyilatkozattétel a keresztény családmodellről, meg az apa férfi, anya nőről, Fabiny nem akarta aláírni. Ekkor megfenyegette néhány fundamentalista gyülekezet, hogy akkor KILÉPNEK.
      Fabiny kénytelen volt aláírni.
      A fundamentalistákat amerikai hasonszőrűek támogatják. Ezeket látogatja a refi Novák olyan undorító módon.

  2. Balog a legaljasabb egyházvezető said

    Balog Orbáncseléd Zoltán undorító húsvéti vihogása
    https://www.parokia.hu/v/krisztus-feltamadt/

  3. balog és erdő, orbán csuhás cselédei said

    Másnak is feltűnt Fabiny kereszténysége, Erdő és Balog fidesznyalása
    https://nepszava.hu/3190903_puspokok-a-bekerol

  4. petrőczi a giccsköpő hiéna said

    Lopott nevén Petrőczinek már teljesen elsorvadt az agya, vagy amit annak helyén viselt.
    Bárgyú baromságokat selypeg
    http://confessio.reformatus.hu/v/petroczi-eva-verse-2023-1/

  5. Kiugrott pap said

    Ez ám a színvonal! És a fényképeken látom, hogy az ukrán tanársegéd, Literáty Zoli is meg van még. Ő az én időmben arról volt nevezetes, hogy foggal-körömmel küzdött azért, hogy ő vehesse át a Tanszéket Pista bácsi halála után, de csúnyán hoppon maradt. Nem akarsz inkább elmenni ágyútölteléknek Ukrajnába? Azzal több hasznot hajtanál.

    https://htk.kre.hu/index.php/1319-azbej-tristan-allamtitkar-tartott-eloadast-egyetemunkon.html

  6. orbán, Magyarország sátánja said

    Itt az orbán istene
    https://www.facebook.com/photo/?fbid=747259470203772&set=pcb.747261030203616

  7. gulyás gergely a református csodahazug said

    Gulyás, a református csodabarom megint bődült valami orbitális marhaságot.
    https://www.msn.com/hu-hu/hirek/other/nem-csitulnak-a-ked%C3%A9lyek-az-amerikai-nagyk%C3%B6vet-%C3%A9s-a-magyar-korm%C3%A1ny-k%C3%B6z%C3%B6tt/ar-AA19WUTI?ocid=msedgntp&cvid=e2894cbdc3e342b7aa432d9d5e070dad&ei=21

  8. petrőczi a dögevő hiéna said

    Itt éppen a bezsidult ócska vén ringyó nyálazza össze a zsidó folyóiratot.
    Okádék rohadt némber, sose tudja befogni a lepcses pofáját.
    https://multesjovo.hu/en/kultur_cikk/petroczi-eva-egy-zenei-ajandek-2022-karacsonyan/

  9. Kiugrott pap said

    Én azt szeretném megkérdezni Csűrös Andrástól, hogy a felesége akkori pasija, Csonka Miki mit szólt hozzá, hogy Vanda szakított vele, mert András képbe került.

    https://reformatus.hu/egyhazunk/hirek/hiszed-vagy-sem-startol-a-reformatus-egyhaz-uj-musora/

  10. balog püspök, a becstelen gazember said

    Balog a mocskos fasoszta most éppen a cigányoknak udvarol.
    https://reformatus.hu/kuldetesunk/hirek/tekintsunk-rajuk-eroforraskent/

  11. kisrigó orbán hátsó felében said

    A besúgó és közpénzrabló kisrigó istentelen baromságokat hadovál.
    Azért jön ide Ferenc pápa, mert itt van az igazi kereszténység.
    Persze, nálatok, mocskos férgek!
    https://nepszava.hu/3191927_ferenc-papa-latogatas-magyarorszag-kiss-rigo-laszlo

  12. Balog a legaljasabb egyházvezető said

    Az alkoholista Balog vigyorog és a józanságról hadovál
    https://reformatus.hu/egyhazunk/hirek/szenvedelyes-jozansag-istenben/

  13. Bagdy banya demencia-díja said

    Bagdy banyát kitüntették!
    Ő az ország LEGÁRTALMASABB HÜLYÉJE4
    A Károli (HA-HA-HA) Egyetem emblémája.
    Itt csak aljas barmokat és hülyéket képeznek!
    A tanárok is azok!
    Mint Bagdy banya!
    https://mandiner.hu/cikk/20230422_breking_laposfold_dij_szkeptikus_tarsasag_gyoztes?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=mandiner&fbclid=IwAR1N934YGHz9PbDnkHkXwRsh6EwtmhgwXdIPL1yvbMQaOfx5TkuTP7D6Qlw

  14. Bagdy banya said

    Bagdy banya Bach tolmácsolásában.

  15. Skrabszki, a hülye némber said

    Skrabszki olyan hülye, hogy még azt se tudja, hogy már NEM LÉTEZIK AZ MTA Pszichológiai Intézete, amiről itt hadovál.

A szerkesztőség ezúton kijelenti, hogy a hozzászólások tartalmáért semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi, és előzetesen nem moderálja. A hozzászólások mindenkor a szerzőik véleményét tükrözik, amikkel a honlap szerkesztősége nem feltétlenül ért egyet. Mivel nem olvasunk el minden hozzászólást, kérjük az olvasókat, hogy jelezzék esetleges kifogásaikat. Ha azok megalapozottak, a kifogásolt tartalmat a hozzászólásokból eltávolítjuk.

 
WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

galferences

Just another WordPress.com site

karoligaspar

Just another WordPress.com site

Legatus123's Blog

Just another WordPress.com weblog

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.